maandag 22 augustus 2011

Interactief hardop denken

Begrijpend lezen is een lastig vak. Het is niet mogelijk om voor 100 procent te doorgronden wat er in hoofden gebeurt bij het ontstaan van leesbegrip. Dit heeft ook gevolgen voor de mogelijkheden om kinderen binnen het onderwijs betere begrijpend lezers te laten worden. Denk bijvoorbeeld aan de leerlijnen, de lesdoelen, de uitleg en de opdrachten die hiervoor gebruikt kunnen worden. Op het gebied van de instructiemogelijkheden is steeds duidelijker geworden dat kinderen vooral baat hebben bij het hardop bespreken van de manier waarop het lezen van een tekst aangepakt kan worden. In de volksmond heet dat hardop denken en de internationale term hiervoor is modeling. Maar hardop denken zelf kan ook weer op een aantal manieren. Van zeer leerkrachtgestuurd tot behoorlijk interactief. De onderstaande discussiefilm gaat hier verder op in en houdt een pleidooi voor de interactieve benadering van begrijpend leesinstructie.

3 opmerkingen:

  1. Bij dit filmpje mis ik de kracht van een leerkracht die ermee aan de slag gaat (of zegt dat iets over hoe ik leer?)
    Denk dat deze boodschap krachtiger overkomt wanneer je dit filmt in een klas (leraar 24?)en zo de interactieve manier helder maakt.Daar wel eens over gedacht? Leuk trouwens hoe je steeds weer aspecten van goed onderwijs weet om te zetten in zo'n "trendy" filmpje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, goede suggestie. Als de mogelijkheid zich voordoet om een film vanuit deze invalshoek toe te voegen, dan komt dat het verhaal ten goede. Ik zal kijken of ik geschikt materiaal kan (laten) maken. Wellicht dat er ook bezoekers zijn die zelf dergelijk materiaal hebben liggen en het willen delen via deze site. Ik sta er voor open.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jos,

    Interessant (en leuk) om te zien. Filmpje toegespitst op het PO maar wederom in flinke mate overlap met het VO. Ik sluit me aan bij Henk van Gils: mooie beeldkeuze bij de informatie die je geeft. Ga zo door!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen