dinsdag 20 juli 2010

De 9 schakels van effectief onderwijs

Wat goed onderwijs is, zal altijd onderwerp van discussie blijven. En dat moet ook, want het doel is de overtreffende trap: het beste onderwijs. Uit praktijkervaringen en wetenschappelijk onderzoek weten we inmiddels dat een aantal zaken min of meer tijdloos zijn. Ook in een tijd waarin veel verandert en steeds meer nieuwe media een plek in klas verwerven, blijft het belangrijk om vanuit een onderwijskundige invalshoek te bekijken wat de toegevoegde waarde kan zijn. Dat kan gebeuren aan de hand van de 9 schakels van effectief onderwijs in de klas. Meer weten? Bekijk de nu volgende discussiefilm.



Wilt u een verhaal houden over de negen schakels van effectief onderwijs? Wellicht helpt het u om gebruik te maken van de onderstaande interactieve presentatie.


7 opmerkingen:

  1. Dag Jos,
    Goed artikel en goed geschreven als het gaat over taalonderwijs. Kanttekening plaats ik bij meer leertijd. Leerlingen hebben niet meer leertijd, iedereen heeft evenveel. Als je het een meer gaat/moet doen, dan gaat dat ten koste van iets anders. De schooltijden liggen vast en hooguit kun je iets doen met huiswerk. Overigens gaat het maken van huiswerk ook weer ten koste van iets anders.
    De grote verschillen tussen de snelle en de langzame taalleerder geven te denken. Zelf zou ik dus mer differentiatie toepassen dan in genoemd artikel en wel sneller overschakelen naar stap 7.

    Het beschrevene is vooral gericht op kennis en enigszins op vaardigheden en dan met name op het gebied van taal (begrijpend lezen, woordenschat, spellen) Als het gaat om andere vakgebieden dan gaan sommige zaken niet op.

    Zoals eerder gemeld: een artikel waar elke basisschool leerkracht kennis van zou moeten nemen.

    Peter te Riele

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jos, ik lees jouw informatie steeds met volle belangstelling.Ik maak een eindwerk over woordenschat en kan je kennis heel goed gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn complimenten voor het filmpje!
    Bij punt 9; organisatie heb je het over meer dan twee niveau groepen. Elke groep heeft toch minstens drie niveau groepen. En extra formatie is daarbij vaak niet haalbaar.
    Vernooy noemt niet alleen doelen stellen, maar juist; hoge doelen stellen.

    mvg,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank aan Gert-Jan voor de complimenten.

    Wellicht dat er wat verwarring is over de term niveaugroepen. Ik bedoel met een niveaugroep een groep kinderen die met andere leerstof aan het werk is. Al verder dan de rest of nog niet zo ver als de rest. Het is een hele klus om meerdere groepen in zo'n situatie op maat te bedienen en daarbij voldoende instructie- en begeleidingstijd te realiseren. Extra handjes zullen dan, zeker bij meer dan 2 niveaugroepen, al snel nodig zijn. Ik realiseer me goed hoe lastig dat voor scholen is.

    Binnen één niveau zijn er vaak, gebaseerd op de instructiebehoeften van kinderen, 3 instructiegroepen. Eén groep die vooral zelfstandig leert, één groep met basisinstructie en één groep met basis- en verlengde instructie. Als deze groepen werken aan dezelfde basisstof, dan is dit voor één leerkracht over het algemeen te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Jos,

    Ik lees/kijk altijd met plezier naar jouw artikelen/filmpjes. Zijn ze ook printable? Dat zou het makkelijk maken om ze nog een keer te lezen, in mijn eigen tempo. /en om ze eventueel te geven aan een collega.

    Groeten, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Marieke,

    Je kunt de film ook als powerpointpresentatie downloaden en dan is het printen ook mogelijk. Je vindt het hier: http://www.slideshare.net/joscop/de-9-schakels-van-effectief-onderwijs-01. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ingrid Op de Laak2 december 2011 om 20:00

    Hoi Jos en Peterer,
    Ik denk dat Jos bedoelt met extra leertijd vooral het goed toepassen van de leertijd voor de zwakkere leerlingen door verlengde instructie te geven. Ga maar eens na of alle zelf te verwerken opdrachten bij een les wel doelgericht zijn. Zolang kinderen niet met het doel van de les bezig zijn, maar een leuk taal opdrachtje eromheen maken, is de les voor deze kinderen al minder effectief. Gericht modellen en oefenen heeft dan een beter effect. Daarnaast denk ik dat er nog steeds winst te behalen valt door eens goed naar het rooster te kijken. Waar besteedt je de tijd werkelijk aan bv. de overlap begrijpend lezen/taal en het schrappen van niet-doelgerichte oefeningen bij lessen. Daar haal ik mijn extra oefentijd van gemiddeld 4x per week 10 minuten vandaan. 'n Beetje creatief boekhouden helpt me daarbij. ;) En het klopt wat Peter zegt ..voor de zaakvakken, creatieve vakken is dit model niet geschikt.

    Jos, ik gebruik je prezi graag bij onze bouwvergadering van a.s. dinsdag over het IGDImodel en evidence based leerstrategieen bij begrijpend lezen.

    Succes en bedankt. Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen